شیلنگ سیلیکونی

شیلنگ پنوماتیک چیست؟

شیلنگ پنوماتیک چیست؟

پنوماتیک اصطلاحی است که به هوا ، گازها یا حرکت باد اطلاق می شود، اما یک شلنگ پنوماتیک در صنعت به عنوان یک شلنگ قابل انتقال گازها با فشار بیشتر از فشار جوی شناخته می شود. در مکانیک، پنوماتیک کاربرد گازهای تحت فشار برای انجام کار است. بسیاری از ابزارهای برقی مانند اسلحه میخ، آچار هوا و دریل از فشار پنوماتیک استفاده می کنند. برخی از سیستم های هیدرولیک نیز بر اساس اصول پنوماتیک کار می کنند، مانند ترمزهای هوا در هواپیماها و قطارهای خاص.

شیلنگ پنوماتیک

شیلنگ های طراحی شده برای کاربردهای پنوماتیک و همچنین شیرآلات و لوازم جانبی پنوماتیک، اغلب از پلاستیک هایی مانند نایلون، لاستیک یا پلی وینیل کلراید (PVC) ساخته می شوند. شلنگ پنوماتیک فشار قوی نیز ممکن است از پلاستیک ساخته شود، در عین حال برای تقویت طرح با غلاف الیاف یا بافت فلز تقویت شده است. این اغلب به عنوان شلنگ پنوماتیک بافته شده شناخته می شود. شلنگ پنوماتیک فشار قوی که در سیستم های هواپیما و سایر نقاط استفاده می شود باید از دستورالعمل های ایمنی و آزمایش دولت برخوردار باشد تا از انفجارهای احتمالی ، از دست دادن کنترل هواپیما یا خرابی موتور خود جلوگیری کند.

مزایای شلنگ پنوماتیک

جدا از توانایی تحمل فشارهای زیاد گاز، به طور کلی شیلنگ پنوماتیک نیز در برابر آسیب های ناشی از طیف گسترده ای از مواد شیمیایی صنعتی متداول، تغییرات دما و اکسیداسیون طبیعی ساخته شده است. تولید کنندگان شیلنگ پنوماتیک آن را برای اهداف مختلف در سطح بین المللی، برای استفاده در کشاورزی، ساخت و ساز و به افراد می فروشند، بنابراین باید در برابر شرایط مختلف مقاومت کند. همچنین ساخته شده است تا سبک و انعطاف پذیر باشد به طوری که کار با آن آسان است و اتصالات آن به راحتی قابل اتصال است.

مطالب پیشنهادی: انواع شیلنگ پنوماتیک

استفاده از پمپ های پنوماتیک، شیرهای برقی و سیلندرهای پنوماتیک به صورت ترکیبی این اطمینان را می دهد که تمام قطعات موجود در سیستم قادر به مقاومت در برابر فشار افزایش یافته هستند. مثال متداول در این مورد، سیستم هوای فشرده شده برای ابزارهای برقی است. این سیستم دارای یک موتور کمپرسور است که هوای بیرون را می کشد، آن را به یک سیلندر هوا می فرستد که آن را تحت فشار ذخیره می کند و آن را از طریق یک شیر کنترل شده توسط برق یا هوا از طریق شلنگ پنوماتیک که قدرت ابزار را دارد، آزاد می کند. کل سیستم بر اساس قطعات، شیلنگ ها و اتصالات طراحی شده با درجه فشار مشابه برای اطمینان از ایمنی و قابلیت اطمینان طراحی شده است. آسیب دیدن شیلنگ پنوماتیک، معمولاً قابل تعمیر نیست و در عوض باید با شلنگ جدید جایگزین شود.

کلمه‌ی شلنگ در لغتنامه‌ی دهخدا به معنی قدم بلند برداشتن است اما شیلنگ برگرفته از واژه‌ی آلمانی schlauch که به معنی لوله‌ی لاستیکی یا پلاستیکی برای انتقال مایعات و یا گازها است.
هرچند که در زبان مشاوره از هردوی این لغات استفاده می‌شود اما درست‌تر آن است که بگوئیم شیلنگ.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *